Metodologias ativas: o uso do team based learning no curso de graduação em música
Keywords:
Active methodologies, Team-Based Learning, Musical Education, Classroom teaching
Abstract
This text is configured as an experience report based on the use of active methodologies in a course in higher education. For this, we used Team Based Learning (TBL) in six classes offered in person in the undergraduate music degree with a degree in Music Education. In this course, the content involves reading, discussion of texts and some practical activities developed by students in order to be applied in the future to music classes in elementary school. To address this content, TBL was used and we verified a more active participation of students in class, but with a poor understanding of the contents developed due to the lack of previous studies required by TBL.References
DEWEY, J. Experiência e Educação. Tradução de Anísio Teixeira. 2.ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1976.
FONTERRADA, M. T. de O. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. 2º ed. São Paulo: Editora UNESP, 2008.
FUCCI-AMATO, R. Escola e Educação Musical: (des)caminhos históricos e horizontes. Campinas, SP: Papirus, 2012.
KRUG, R. de R. O “Bê-Á-Bá” da Aprendizagem Baseada em Equipe. Revista Brasileira de Educação Médica, vol.40, n.4, pp.602-610, 2016.
OLIVEIRA, P. M. G. de; COSTA, M. L. F. Mapeamento da pesquisa em Educação Musical a Distância no Brasil. Curitiba, PR: Editora CRV, 2018.
PISCHETOLA, M.; MIRANDA, L. T. de. Metodologias ativas: uma solução simples para um problema complexo? Revista Educação e Cultura Contemporânea. v. 16, n. 43, p. 30-56, 2019.
SWEET, M.; MICHAELSEN, L.K. Critical Thinking and Engagement. In: SWEET, M.; MICHAELSEN, L.K. Team-Based Learning in the Social Sciences and Humanities. Sterling, Virginia: Stylus, 2012.
FONTERRADA, M. T. de O. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. 2º ed. São Paulo: Editora UNESP, 2008.
FUCCI-AMATO, R. Escola e Educação Musical: (des)caminhos históricos e horizontes. Campinas, SP: Papirus, 2012.
KRUG, R. de R. O “Bê-Á-Bá” da Aprendizagem Baseada em Equipe. Revista Brasileira de Educação Médica, vol.40, n.4, pp.602-610, 2016.
OLIVEIRA, P. M. G. de; COSTA, M. L. F. Mapeamento da pesquisa em Educação Musical a Distância no Brasil. Curitiba, PR: Editora CRV, 2018.
PISCHETOLA, M.; MIRANDA, L. T. de. Metodologias ativas: uma solução simples para um problema complexo? Revista Educação e Cultura Contemporânea. v. 16, n. 43, p. 30-56, 2019.
SWEET, M.; MICHAELSEN, L.K. Critical Thinking and Engagement. In: SWEET, M.; MICHAELSEN, L.K. Team-Based Learning in the Social Sciences and Humanities. Sterling, Virginia: Stylus, 2012.
Published
2021-03-21
How to Cite
DE OLIVEIRA, P.; CABAU, N. C.; COSTA, M. L. Metodologias ativas: o uso do team based learning no curso de graduação em música. Revista Científica do UBM, v. 21, n. 41, p. 90-104, 21 mar. 2021.
Issue
Section
Artigos